Cress - Marissa Meyer

Cress od dětství vyrůstala sama uvězněná v umělém satelitu. Jedinou společnost jí zde dělají počítačové obrazovky. Díky času strávenému s počítači se Cress vypracuje ve špičkovou hackerku. Naneštěstí je však přinucena pracovat pro královnu Levanu a právě dostala rozkazy vystopovat Cinder a jejího pohledného průvodce. Cinder a kapitán Thorne jsou na útěku. Společně se Scarlet a Vlkem plánují svrhnout královnu Levanu a zabránit její armádě v invazi na Zemi. Právě Cress může Cinder a jejím společníkům pomoct. Odvážný pokus zachránit ji se však nezdaří a celá skupina se rozdělí. Cress má konečně svou svobodu, ale musí za ni zaplatit vyšší cenu, než si dovedla představit. A královna Levana nehodlá připustit, aby se někdo postavil do cesty její svatbě s císařem Kaiem. I když se Cress, Scarlet ani Cinder necítí být povolány k záchraně světa, zdá se, že jsou jedinou nadějí, kterou svět má.



Občas si říkám, že už je těch young adult knížek nějak moc, všechny jsou na jedno brdo a je to spíš spotřební literatura, než že by to na mě mělo nějaký větší dopad. Měsíční kroniky jsou ale čestná výjimka z pravidla. Od Marissy Meyer jsem jako první knihu četla Renegáty a ti pro mě nejsou nějakým přelomovým literárním počinem. Měsíční kroniky se ale zřejmě zařadí mezi mé oblíbené série, a jelikož mají jednotlivé díly vzestupnou tendenci, co se kvality týče (alespoň zatím), dávají mi naději, že i u Renegátů tomu bude podobně. 
To, že tahle recenze bude pozitivní, je asi jasné. Tato série není bez chyby. Pokud jste čtenář vyžadující vyšší porci logiky nebo technické/vědecké přesnosti, tak tady moc nepochodíte. Pokud ale hledáte zábavu a jste ochotní občas přimhouřit oko, tak pro vás budou Měsíční kroniky určitě skvělou volbou. Zvlášť pokud máte rádi pohádky. Vyprávění je svižné, děj našlapaný, až na mě působil skoro jako psaný film (jestli chápete, co tím myslím). Svižnost byla občas vykoupena velkou porcí shody okolností, ale jak jsem řekla dříve, platí tu pravidlo „keepcalm and keep reading“.
S hlavními postavami třetího dílu už jsme se zběžně seznámili dříve, ale teprve teď jsou skutečně tahouny příběhu. Mám na mysli mladou programátorku Cress a kapitána lodi Zvonečník Carswella Thorna. Obě tyto postavy jsou veskrze sympatické, zábavné a jejich dějová linie pro mě byla nejlepší. Cress je adaptací Lociky a je vážně těžké si ji neoblíbit s její bezelstností a optimismem. Thorne je zatím můj nejoblíbenější mužský protagonista. Je zajímavý, vtipný a má jak humornou, tak vážnou stránku. Nějak jsem si všimla, že pokud začne být taková postava vážná, tak je hned jasné, že jde do tuhého (na rozdíl od těch postav, které se tváří jako kakabus pořád). Samozřejmě tu máme i ostatní postavy, které jsme poznali v předchozích dílech, Cinder mezi nimi stále vede. Také se ale seznamujeme s postavami novými – s Jacinem a Winter, kteří (jak si troufám soudit) budou mít hlavní úlohu v následující knize. 
Nechci se příliš opakovat, protože vše důležité jsme psala už v recenzích předchozích dílů a obsáhlejší úvahy si nechávám až pro čtvrtý díl a závěr celé série. Abych to ale shrnula, tak Cress je zatím nejlepší díl Měsíčních kronik, těch 600 stran jsem přečetla za tři dny. Knihy hodně hrají na emoce a měla bych asi výhrady k některým nelogičnostem, ale tady to prostě nemá smysl řešit. Tato série je asi nejlepším příkladem originálně zpracovaných retellingů klasických pohádek, navíc ve sci-fi kabátu. To je prostě moje.

80%

Série: Měsíční kroniky
Originální název: Cress
Autor: Marissa Meyer
Překlad: Jana Zejmanová
Rok vydání: 2014
Rok vydání originálu: 2014
Nakladatelství: Egmont
Počet stran: 609

Žádné komentáře:

Okomentovat