Mé čtecí návyky


Za tu dobu, co pozoruji českou i zahraniční čtenářskou komunitu, začínám zjišťovat, že čtecí návyky se člověk od člověka dost výrazně mění. Proto jsem se rozhodla zamyslet nad těmi svými a zkusit je sepsat do krátkého článku. Schválně, pokud tento článek čtete, uděláme malý průzkum? Napište mi do komentářů, jaké jsou vaše čtecí návyky. Jsou podobné, jako ty moje? Nebo děláte něco úplně jinak?
Já například nejčastěji čtu před spaním v posteli. Snažím se udělat si večer alespoň hodinu čas a přečíst si "pohádku na dobrou noc". Člověka to dokáže i po náročném dni uklidnit a hned se spí lépe. Další místo, kde hodně čtu, je vlak. Dvakrát za týden absolvuji cca dvě hodiny ve vlaku cestou do nebo ze školy. To je hromada času a pokud se zrovna neučím na nějakou zkoušku, stihnu toho během cesty přečíst poměrně dost. Ještě, že ty knížky existují, jinak bych se při tomhle cestování ukousala nudou. Čtu i na jiných místech, například v obýváku, nebo v kuchyni při jídle, ale málokdy. V prvním případě tam nemám na čtení dostatečný klid. Ve druhém nechci být příliš nespolečenská (a nutno podotknout, že svou roli v tom hraje také to, že většinou čtu takové bichle, které neudrží ani stojan a při jídle jaksi nemám volné ruce, abych držela knihu rozevřenou sama).

Snažím se nemít rozečteno víc knih najednou. Někomu to vyhovuje, já se radši ponořím do jednoho příběhu na sto procent, protože si nechci kazit dojem z knihy něčím jiným. Pokud mě kniha z nějakého důvodu nebaví, snažím se ji přečíst co nejrychleji. Nebo ji prostě odložím a dále nečtu. Často u takových knih také přeskakuji nudné pasáže...nerada, ale pokud to knize v ničem neubere, tak to zřejmě není moc dobrá kniha. Dvě knihy najednou jsem měla rozečtené jen tehdy, když jsem někam jela a nechtělo se mi s sebou tahat nic těžkého, a tak jsem doma nechala tlustou rozečtenou knihu a vzala jsem s sebou například tenký paperback.
Velmi oceňuji, když má kniha vlastní záložku, ale pokud ne, většinou používám první věc, která mi přijde pod ruku. Útržek papíru, kus novin, leták, toaletní papír...zdroje záložek jsou nevyčerpatelné. Ano, zkoušela jsem používat hezké záložky, ale jelikož knihy hodně tahám všude možně, většinou záložky dopadly dost bídně. To souvisí s dalším mým zvykem. Když cestuji, knihu si balím do novin, aby se neodřela. 
Když čtu, občas poslouchám muziku, většinou nějakou instrumentální, filmové soundtracky a podobně. Texty mě většinou ruší, ale záleží na konkrétní skladbě, jak je chytlavá. Když čtu, nerada končím jen tak uprostřed textu. Vždy musím dočíst alespoň k nějakému záchytnému bodu a proto oceňuji, když nejsou kapitoly moc dlouhé, nebo jsou dělené na víc částí. 
Jak už jsem psala výše, během čtení většinou nejím. Občas si udělám čaj, nebo kávu, ale často se mi stává, že na ně zapomenu a vychladnou. Každopádně podle toho se dá poznat dobrá kniha...když čtete, až zapomenete na čaj.
Nikdy do knih nepíšu. Nečtu nahlas. Čtu převážně sci-fi a fantasy. Ráda na knihy píšu recenze a během čtení se snažím zapisovat si myšlenky, nápady a komentáře, které chci do recenze zahrnout. Ráda pročítám komentáře ke knihám, které zrovna čtu, od ostatních čtenářů. Také ráda hledám fan art obrázky, abych věděla, jak si ostatní čtenáři představují některé postavy. A samozřejmě mám vždy spoustu knih, které čekají na přečtení a hromada se nezmenšuje, protože i když některé přečtu, pořád se vydávají nové a zajímavé, které si chci přečíst také. 
A nakonec: když dočtu nějakou skvělou knihu, mám tendenci o tom žvanit pořád dokola. Už jsem se naučila neotravovat s tím své blízké okolí, občas nějakou z knih dám přečíst kamarádce, ale nejlepší je v tomto ohledu instagram, protože tam sem můžu vyřádit do sytosti a nikomu to nevadí :)

Žádné komentáře:

Okomentovat