Krutý princ - Holly Black

Jude bylo sedm, když jí zabili rodiče a unesli spolu se sestrami na proradný dvůr víl. O deset let později ale netouží Jude po ničem jiném než patřit mezi víly. A to i přes to, že je smrtelná. Většina víl lidmi pohrdá a nejvíce podlý princ Cardan. Aby Jude získala vysněné místo u dvora, musí se princi postavit. Zaplete se však do intrik, a když hrozí, že násilí zničí slavný dvůr, rozhodne se pro pochybné spojenectví, které ji může stát život.

Já miluji pohádky. Pokud jsou trochu temné, tak tím lépe. Navíc celý tenhle keltsko-germánský koncept s vílami, skřítky a unášením lidí do království pod kopcem je úžasně vděčné téma, které autorům přináší spoustu možností. To byl hlavní důvod, proč jsem po této knize sáhla. Dalším důvodem byly velmi dobré ohlasy, které slibovaly barvité a nevyzpytatelné postavy, spoustu politikaření a nebezpečí. Po dočtení musím bohužel říct, že se u mě velké nadšení z této knihy nekoná. Možná jsem čekala víc, protože takový námět má neuvěřitelný potenciál, kdyby si s ním autorka víc vyhrála. Takhle jsem dostala jen průměrné a trochu nedotažené young adult fantasy.
Největším problémem pro mě byla určitá nekonzistentnost. Začátek je velmi slibný, máme tu hlavní hrdinku, která se snaží přežít a vyrovnat se s traumatem z dětství a s životem v krutém světě víl. Styl vypravování je tu téměř pohádkový a hodně stylizovaný. Pak se ale děj přehoupne do téměř středoškolské tématiky, kde je Jude svými spolužáky dost ošklivě šikanovaná. Od této chvíle se styl psaní postupně mění v celkem průměrný, jako by to psala jiná autorka, nicméně stále jsou tu vážně hezky napsané momenty. Ve střední části se téměř nic neděje, jen je nám oznámeno, že se z Jude stává hrozně profesionální špionka, přestože čtenář z toho vývoje vidí jen minimum. Popravdě jsem jí to vůbec nevěřila. Jude ke konci knihy řekne, že je špionka a je v tom zatraceně dobrá. To mi přijde jako dost odvážné tvrzení, vzhledem k tomu, že neudělala téměř nic a to, co udělala, stejně bylo dost na hraně amatérismu. Navíc jsem přesvědčená, že kdyby nezadržovala důležité informace a nechtěla všechno vyřešit sama, k onomu hlavnímu zvratu by vůbec nedošlo. A tím se dostáváme k poslední části, kdy se Jude snaží s pár vedlejšími postavami vyžehlit, co se dá. Najednou je z ní velký stratég, který hraje na všechny strany a z nějakého důvodu jí všechno vychází. Čím víc jsem se blížila ke konci, tím víc mi vypravování přišlo uspěchané, plné zkratek a nelogičností. Navíc je styl vyprávění typickým příkladem "show, don't tell", konkrétně, jak by to nemělo vypadat.
Druhým velkým problémem jsou postavy a jejich motivace. Nemůžu říct, že jsou úplně ploché. Je tu spousta potenciálně zajímavých postav. Ale čtenář z nich příliš neuvidí. Hlavní hrdinkou je Jude a nikdo další není natolik výrazný, aby táhl děj. Můžu zmínit snad jen jejího adoptivního otce Madoca a její sestru Vivi, kteří jsou výraznější a mají zajímavý potenciál, ale nedostanou tolik prostoru, kolik by potřebovali. Prince Cardana si také moc neužijeme na to, že je podle něj pojmenovaná celá kniha. (Jemu se věnuji víc ve spoilerové části pod recenzí). Navíc zmíněné motivace postav jsou tak nejasné, že jsem je jako čtenář vůbec nebyla schopná sledovat. Zvlášť Jude jedná dost nepochopitelně. A když čtenář nezná motivace postav, tak nemůže příběh prožít. Není tam žádný vztah. Autorka řekne, co dělá která postava a čtenář to prostě přijme jako fakt, protože mu nic jiného nezbývá. A proto zvraty, které v knize byly, vyjdou nakonec dost naprázdno a bez emocí z mé strany.
Třetím problémem je asi svět, který by mohl být propracovanější. Autorka se strašně zaměřuje na detaily. Sice jsme dostala velmi podrobný popis jídla, oblečení a vzhledu obyvatel vílí říše, ale chyběl tomu nějaký pevný koncept, ve kterém by se čtenář lépe orientoval. Takhle jsem byla opět odkázána na autorku, která mi postupně předhazovala náhodná fakta, aby se jí hodila do příběhu. Fantasy potřebuje kvalitní "worldbuilding", na tom se staví. Takhle ta vílí tématika úplně postrádá smysl, protože se o tom nedozvíme téměř nic. Jen že jsou tam nějaké dvory (jejichž smysl mi taky dost uniká) a sem tam někdo dle momentální potřeby zakouzlí (aby se neřeklo). 
Abych ale jen nehanila. V knize je spousta světlých momentů. Ale to samo o sobě vystihuje to, co si o knize myslím. Spousta barvitých detailů, drobných útržků a myšlenek, ale jako celek to skřípe. Kniha určitě zaboduje u nenáročných čtenářů, kteří nemají na knihy příliš vysoké nároky. Pro náročnější čtenáře ale tato kniha bude pravděpodobně zklamáním. Je to škoda, protože teoreticky je tam všechno, stačilo by jen trochu práce navíc a byla by opravdu skvělá. Takhle je jen další průměrnou spotřební knihou pro mládež. Dokonce i série Kroniky pozůstalých mi přišla lépe vystavěná, i když to není žádný přelomový zázrak a je plná klišé. Ještě se rozmyslím, jestli chci číst další díl.

(Tento odstavec obsahuje spoiler) Jsem vážně rozčarovaná z té romantické linky. Trochu jsem doufala, že to tak nakonec nedopadne. Sice mi úplný závěr dal určitou naději, že Jude není je slepice, která skočí po komkoliv, kdo jí řekne, že ho přitahuje. Ale tak trochu tuším, kam to v dalších dílech bohužel povede. Já chápu, že atraktivní, tajemní princové s aurou trochy nebezpečí jsou v módě. A já bych i ocenila, kdyby Cardan byl trochu hajzlík, třeba namyšlený, nezodpovědný, ale nakonec okolnostmi donucený k zodpovědnosti. Ale proč ta šikana na začátku? Důvodem toho všeho mělo být, že Jude záviděl a neměl se rád zato, že se mu líbí....jako vážně? To, co jí dělal a co nechal dělat ostatní byla agresivní šikana nejen fyzická ale i psychická. To jí nemohl prostě jen opovrhovat a nechat ji být? Jaký to má dát mladým čtenářům a čtenářkám příklad? Že je v pořádku, že vám někdo ubližuje a týrá vás, pokud je sexy a ve skutečnosti se mu líbíte, tak je vše odpuštěno?  Tohle není romantika, tohle je velmi nezdravé chování, které je vhodné do knih pro dospělé, ne do knih pro mládež.  Cardan mi nepřijde jako dobře napsaná postava. Je to idiot a ať je sebevíc okouzlující, pořád je to především idiot, což je jeho hlavní vlastnost a těžko bych hledala nějaké další. 


55%


Série: Krutý princ
Originální název: The Cruel Prince
Autor: Holly Black
Překlad: Radka Kolebáčová
Rok vydání: 2018
Rok vydání originálu: 2018
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 417

Žádné komentáře:

Okomentovat