Šest vran - Leigh Bardugo

Ketterdam – rušné přístavní město, kde se dá za peníze koupit naprosto cokoliv. Nikdo to neví lépe než Kaz Brekker, fenomenální podvodník a zloděj. Neštítí se žádné špinavé práce a dokáže vybruslit z každé situace. Jednoho dne dostane nabídku, na kterou by kývl jen šílenec. Pohádková odměna však několikanásobně převyšuje všechna nebezpečí, která ze sebevražedné zakázky plynou. Sám to ale nezvládne. Bude potřebovat další pomocníky… Trestance prahnoucího po pomstě. Zázračného střelce se slabostí pro hazardní hry. Černou ovci z prominentní rodiny na útěku z domova. Špiónku pohybující se neslyšně jako stín. Dívku využívající svoji krásu jako smrtící zbraň. Šest nebezpečných psanců se pokusí o nemožné – vloupat se do Ledového paláce, nejstřeženější pevnosti světa. Kdo z nich přežije? Jaká tajemství vyplavou na povrch? Odvrátí nebezpečí, které hrozí světu?


Hned v úvodu bych chtěla říct, že jsem ohledně této knihy byla trochu skeptická. Můj problém je, že když čtu nějakou všeobecně opěvovanou knihu, tak se mi většinou stane, že jsem z ní spíš zklamaná. Navíc jsem měla pochybnosti kvůli trochu vlažným hodnocením série Griša, která je od stejné autorky a navíc ze stejného univerza. Ale velmi mě zaujal námět Šesti vran, a tak jsem si řekla, že to risknu a půjdu do toho bez jakýchkoliv velkých očekávání a můžu tak být jen příjemně překvapená. Teď už můžu říct, že to překvapení opravdu příjemné bylo.


Šest vran je young adult fantasy, která je trochu méně fantasy a zároveň i trochu méně young adult, než bych očekávala. Máme tu sice griši, kteří zastupují ten fantasy prvek, ale jinak mi to připomínalo trochu originálnější pojetí westernových příběhů o slavných bankovních a vlakových lupičích. Až na to, že se tu nevylupuje banka, ale nedobytný palác. Já tyhle sympatické postavičky z podsvětí a jejich příběhy prostě můžu. Je to trochu western nebo kriminální příběh z dvacátých let minulého století, trochu fantasy. Navíc tu máme bandu vážně sympatických postav, každá je jiná a každá zajímavá něčím jiným. Myslím, že dohromady to vše velmi dobře funguje.
Příběh sám o sobě je velmi jednoduchý, což občas vůbec není na škodu. Kromě hlavní dějové linie se ale postupně dozvídáme příběhy všech hlavních postav, což je druhá a neméně zajímavá část knihy. Občas možná i zajímavější než část hlavní, ale to je jen otázka vkusu. Každopádně se mi velmi líbilo, jak byla minulost postav postupně dávkována, dozvídala jsem se vše, co jsem potřebovala přesně v tu dobu, kdy jsem to potřebovala. Navíc díky postupnému dávkování informací a prolínání s příběhem to knize dalo možnost po celou dobu držet celkem slušné tempo a nebyl tu ten častý úkaz u složitějších příběhů s hodně postavami, že první polovina je čistě seznamovací a nic se v ní neděje. To velmi oceňuji a rozhodně musím říct, že Leigh Bardugo skutečně umí psát.
Kniha je velmi čtivá, postavy líbivé, svět zajímavý a navíc celkem drsný a ponurý. To vše je základ velmi slibné knihy a já si čtení vážně užívala. Především tu atmosféru. Navíc kdo by nechtěl fandit tak rozkošné, skvělé partičce vyvrhelů. Nad čím jsem trošku musela přivírat oko, je celé provedení té slavné akce. Chápu, že Kaz (jakožto geniální vůdce kvalit téměř Sherlocka Holmesem zkříženého s Jackem Sparowem) je schopný naplánovat a předvídat všechno možné i nemožné. Ale i tak jsem si říkala, jestli ho autorka trochu nepřeceňuje. Ale jelikož je to takový skvělý parchant, tak se musíte zachovat stejně, jako když se díváte například na Marvelovky, prostě moc nad tím nepřemýšlet a užívat si jízdu.
Co bych mě ale vážně trochu irituje, a to není jen u této knihy, je věk postav. Já vím, že je to kniha primárně zaměřená na mladé čtenáře, ale znamená to, že všichni hlavní hrdinové musí být takhle mladí? Další kniha (která tedy není young adult), kde mi tohle vadilo, byla například Hra o trůny. Já nechci naše hrdiny podceňovat, ale těžko uvěřit, že banda, která je věkově od patnácti do osmnácti let, je neschopnější zločineckou partou široko daleko. A že sedmnáctiletý kluk, i když si prošel už lecčím, je jejich geniální vůdce. Ale i kdyby, tak oni se prostě chovají spíš jako dospělý a když příběh čtete, nepředstavujete si bandu dětí. Stačí si jen projet kresby od fanoušků, všichni si našich šest vran představují jako bandu kriminálníků ve věku mezi dvacítkou a třicítkou. A já si říkám, proč nemohli být o trochu starší? Vadilo by to tolik? Nebo šlo prostě jen o to, aby byla kniha zařazena do kategorie young adult, která je teď kvůli své popularitě na vzestupu? Ale to je asi téma na někdy jindy, budu ráda za vaše komentáře a názory.

85%

Konečné hodnocení: Skvělá kniha pro milovníky příběhů o troufalých partičkách mladých kriminálníků, kteří mají před sebou zdánlivě nesplnitelný úkol. Troufám si říct, že tato kniha má vše, co má dobrý příběh mít a každý si tu najde to své. Čte se velmi dobře, plynule, až bych řekla, že je to čtení návykové. Všech šest vran mi přirostlo k srdci a nesmírně se těším na další díl.

Série: Šest vran
Originální název: Six of crows
Autor: Leigh Bardugo
Překlad: Julie Žemlová
Rok vydání: 2017
Rok vydání originálu: 2015
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 384

Žádné komentáře:

Okomentovat