Kletba vítězů - Marie Rutkovski

Některá vítězství stojí víc, než jen velký balík peněz... Jako dcera mocného valoriánského generála si Kestrel užívá bezstarostného života. Její osmnácté narozeniny se ale blíží a ji čeká zásadní rozhodnutí: buď se přidá k armádě, nebo se vdá. Když jednoho dne míjí na trhu místo, kde právě probíhá prodej otroků, upoutá její pozornost mladík hrdě vzdorující ponížení, kterému je vystaven. Kestrel se impulzivně pustí do dražby a vyhraje. Vítězstvím však na sebe přivolá kletbu, jejíž následky ji budou stát mnoho. Zakázané přátelství, které mezi nimi záhy vznikne, se stane nebezpečným nejen pro ně, ale i pro celou zemi. Kestrel – představitelka silného národa dobyvatelů a válečníků, a Arin – otrok z pokořeného národa Herranů, se totiž stanou důležitými figurkami ve vysoké politické hře plné intrik, tajemství a zrady…

Tahle kniha pro mě byla milé překvapení. Potřebovala jsem narychlo nějaké čtení do vlaku a nevěděla jsem co. A tak jsem šla do knihkupectví a tam na mě koukala tahle krásná obálka. Anotace zněla spíš jako hodně klišoidní young adult romanťárna. Ale Fragment vydává celkem kvalitní fantasy knížky, tak jsem se rozhodla, že to risknu a přinejhorším to bude prostě jen příjemné odpočinkové počtení.

Ano, je to rozhodně young adult, kterou ale ocení i starší čtenáři. Kromě téměř povinné romantické linky tu je totiž rozebíráno velmi citlivé téma otroctví, kdy hlavní hrdinka není v pozici dobývající si svobodu, ale naopak v pozici otrokáře. Už to mě dost překvapilo, ale ocenila jsem, že takovéto kontroverzní téma dává celému příběhu další rozměr. Co dalšího mě překvapilo, je naprostá absence jakýchkoliv fantastických prvků, což je u fantasy literatury dost zvláštní přístup. Jedná se v podstatě o historický příběh z jakéhosi fiktivního světa. Nic proti, naopak je osvěžující přečíst si knihu, kde se to nehemží draky, proroctvími a temnými silami chystajícími se zničit svět. Tady jde o politiku, o morálku, o soucit, o svobodu, o čest a samozřejmě o lásku, jak jinak.
Co je další plus této knihy, jsou hlavní hrdinové. Kestrel je opravdu skvělá hlavní hrdinka, se kterou čtenář nemá problém se sžít. Není to žádná ultimátní válečnice, které všechno vychází. Ne. Kestrel je inteligentní a talentovaný stratég, manipulátor a lhář. Zároveň je ale stále nezkušená, lehce naivní a dobrosrdečná. Proto je tak zajímavé sledovat její cestu příběhem. Arin, jakožto hlavní mužský hrdina, je taktéž obstojný a oproti jiným mužským hrdinům o dost uvěřitelnější. Přesto se ale nemůžu zbavit dojmu, že jsou mužští hrdinové v knihách až moc dokonalí. Trocha špatných vlastností by jim neuškodila. Ale i tak jsem si Arina oblíbila a spolu s Kestrel představují skvěle fungující dvojici táhnoucí celý děj.
Děj jako takový je poměrně svižný, nikde nedrhne a na těch necelých 350 stranách je nahuštěna celá řada událostí a zvratů. Rozhodně nejde jen o seznamovací díl série, protože se tu toho stane strašně moc. Příběh pak končí částečně uzavřeně, ale zároveň bych si nejraději vyrvala vlasy, abych mohla pokračovat ve čtení. Protože tohle Fragment vážně trefil. Věřím, že si tato kniha a potažmo série najdou spoustu fanoušků. Mě osobně se líbila dokonce víc než jiná velmi oblíbená díla tohoto žánru, například Ódinovo dítě nebo Jiskra v popelu. Šest vran to teda nepřekonalo, ale tuhle metu bude těžké překonat. No uvidíme, co budoucnost přinese ;)

75%

Série: Kletba vítězů
Originální název: The Winner's Curse
Autor: Marie Rutkovski
Překlad: Martina Chramosilová
Rok vydání: 2018
Rok vydání originálu: 2014
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 345

Žádné komentáře:

Okomentovat