Half Lost (Napůl ztracený) - Sally Green

Sedmnáctiletý čaroděj Nathan Byrn je u konce s dechem. Zdá se, že Aliance, jejímž je významným členem, ve válce prohrává, a i když Nathan pozabíjel už spoustu nepřátel, nevypadá to, že by se tyranská vláda Rady Bílých čarodějnic v Británii chýlila ke svému konci. Nathan není o nic blíž ani svému osobnímu cíli: najít a pomstít se Annalise, dívce, kterou kdysi miloval, předtím než spáchala neodpustitelný zločin. K tomu, aby Nathan ochránil sebe i Alianci, by mu mohl pomoct mimořádně mocný amulet, ale ten se nedá jen tak lehce získat. Ani Gabrielova láska nestačí k tomu, aby Nathana ochránila před válkou a před člověkem, kterým se stal.
Závěrečný díl trilogie Half Bad není jen příběhem o čarodějích. Je to působivý a niterný pohled na podstatu dobrého a špatného, využívání a vůle k přežití.

"Byl jsem zraněný, ne ztracený."
Závěrečný díl této série mě skutečně rozcupoval na kousíčky. Člověk by řekl, že už je na pochmurnou atmosféru tohoto příběhu zvyklý a nic mě nedokáže překvapit. No mýlila jsem se. Pořád jsem si říkala: "Jako sice to je trochu drsnější, ale pořád je to kniha spíš pro mladší čtenáře a je to primárně oddechové čtení, takže to určitě dobře dopadne." Když jsem se pak začala blížit ke konci, začala jsem mít předtuchu, že jsem se v tomto ohledu spletla.
Přestože se tu vyskytují čarodějové a kniha je označována jako literatura pro děti a mládež, tak tohle rozhodně NENÍ HARRY POTTER. Pokud se chystáte tuto sérii číst, mějte na paměti, že to není zrovna optimistické čtení. Je to syrové, ponuré a vyprávěné z úhlu pohledu hlavního hrdiny, který není zrovna skrytý básník. To vše dodává příběhu na uvěřitelnosti. Ráda bych ocenila  závěr této série, protože autorka opravdu nezklamala. Oceňuji, že se nebála sáhnout po takovémto hořko-sladkém konci (spíš hořko-hořkém?), protože happyend plný koťátek a jednorožců by se sem opravdu nehodil.
Líbí se mi vývoj hlavního hrdiny, kdy po prvním díle získává sebedůvěru a svobodu, ve druhém díle se stává mocnějším a ve třetím díle se stává hrozbou. A to takovou, že musí zpátky hledat sám sebe, jaký byl před válkou a před tím vším. Nathan není typický hlavní hrdina. Je to spíš antihrdina, který má spoustu stinných stránek, mezi kterými jen občas (a čím dál méně) prosvítají ty dobré. Je cholerický, má záchvaty vzteku, je strašně paličatý, prská na všechno kolem...kouří...Ale i když to není zrovna vzor všech ctností, stejně ho chápete a držíte palce. Podobně na tom jsou ostatní postavy, kdy o málokom můžete říct, jestli je skutečně zlý nebo hodný, každopádně všichni jsou velmi osobití. Postavy jsou spolu s atmosférou druhým velkým plusem této série.
Příběh samotný není špatný. Řekla bych, že je částečně inspirován druhou světovou válkou a holocaustem, jen v menším měřítku.  Konflikt samotný je tu vykreslený dobře, jako čtenář jsem skutečně chtěla, aby Aliance čarodějů (ač nedokonalá) zvítězila nad diktátorským Soulem a jeho zvrhlými, zmanipulovanými následovníky. Přišlo mi chvílemi, že děj je trochu natahovaný různými odbočkami. Nejen během této knihy, ale i běhen předchozího dílu, což možná netrpělivé čtenáře může odrazovat. Samozřejmě všechno, co se v knize stalo, tak mělo svůj význam. Jen bylo vidět, že děj jako takový nebyl pro autorku úplnou prioritou. Přesto se mi to ale četlo dobře a rychle. Možná až moc dobře vzhledem k tomu, že jsem knihu přečetla téměř na jeden zátah.
Takže sečteno a podtrženo, je to velmi kvalitní fantasy série nejen pro mládež. Pokud hledáte sérii, která je originální, napínavá, ne příliš epická, se správně temnou atmosférou,  nepříliš kladným hrdinou a ze které vám bude občas běhat mráz po zádech. Pokud hledáte příběh, který chytne za srdce a občas na něj dupne, tak tohle je série pro vás. Dlouho jsem váhala, zda si ji přečíst. Ale i když určitě existují lepší knížky, tak tahle by vám neměla uniknout, protože si rozhodně zaslouží víc pozornosti.

85%

Série: Half Bad
Originální název: Half Lost
Autor: Sally Green
Překlad: Marcela Nejedlá
Rok vydání: 2016
Rok vydání originálu: 2016
Nakladatelství: Yoli
Počet stran: 328

Žádné komentáře:

Okomentovat