Páté roční období - N.K.Jemisin

Během jediného dne se stanou tři strašné věci.
Essun, která se skrývá v jednom tichém městečku jako obyčejná učitelka, přijde domů a zjistí, že manžel surově zavraždil jejich syna a unesl dceru. Mocné Sanzedské císařství, jež bylo po tisíc let nositelem pokroku a základem civilizace, se zhroutí, protože jistý šílenec pomstychtivě zničí jeho největší město. A co je nejhorší, v srdci jediného světového kontinentu se začne rozevírat velká rudá trhlina, která chrlí tolik popela, že zakryje oblohu na celé roky. Nebo staletí.
Toto je ale Tišina, svět, kde boj o život není zdaleka ničím novým a kde větší strach než dlouhá chladná noc budí orogénové — ti, kdo ovládají sílu země jako zbraň. Essun si uvědomí, kým je, a rozhodne se získat dceru zpátky.
Je jí jedno, že svět kolem ní se rozpadá. Bude-li to nutné, klidně ho sama zničí, jen aby dosáhla svého.


Jsem vážně ráda, že jsem se po dlouhé době zase dostala k fantasy pro dospělé. Státnice jsou za mnou, tak na to mám konečně volnou mozkovou kapacitu. A ta byla u téhle knihy opravdu potřeba. Páté roční období je kniha spojující žánr fantasy a postapokalyptického sci-fi. Takže čtenáři, kteří nezvládají složité fiktivní světy se spoustou nových názvů a detailů, asi nebudou příliš nadšení. Zato ti z vás, kteří si užívají literární objevování nových a originálních světů, tuto knihu určitě ocení. 
Mé pocity byly během čtení trochu rozpačité. Líbil se mi nepříliš košatý a úderný styl vypravování a vážně se mi líbila ta ponurá atmosféra. Kniha totiž začíná koncem světa. Líbilo se mi i nelineární vyprávění v třech dějových liniích, které se nakonec prolnou. Jen jsem asi nečekala takové pojetí příběhu. Děj jako takový není příliš dynamický, ani akční a většinu knihy se dost vleče. Připisuji to především tomu, že se jedná o první díl série, která se odehrává ve velmi složitém světě. Autorka prvním dílem učí čtenáře chápat veškeré detaily jejího univerza, aby poznal všechny jeho aspekty, historii, postavy a staví tak skvělý základ mnohem rozvinutějšímu příběhu. Ten se snad dostaví ve druhém díle, protože ač se tato kniha čte celkem dobře a hlavní postavu poznáme celkem důkladně, nemyslím si, že tímto stylem je možné utáhnout vícedílnou sérii. Čtenář potřebuje něco, co ho donutí číst dál a dál a samotný svět, jakkoliv originální je, pro to nestačí.
Upřímně úplně nevím, co dál v této recenzi napsat, protože na to, že má kniha 400 stránek, tak neposkytuje příliš materiálu k rozebrání. Není příliš co kritizovat. Myslím si, že kniha je velmi dobrá a budoucí série má velký potenciál. Jestli první díl přesvědčí čtenáře k pokračování a neodradí je spoustou informací je věc jiná. Mně osobně množství informací nevadilo a v pořádku jsem vše stíhala sledovat, a to i bez používání slovníku cizích pojmů, který jsem na konci knihy objevila až po dočtení. Určitě to ale není kniha, co osloví každého (což nevidím jako problém, každý máme jiný vkus). Já si určitě pokračování přečtu. Svět, který autorka vytvořila, mě nadchl a chci vidět, kam se to všechno vyvine. Doufám ale, že se v příštím díle dočkám alespoň o trochu víc napětí, víc důrazu na rozvoj postav a prostě víc děje.

75%

Série: Zlomená země
Originální název: The Fifth Season
Autor: N.K. Jemisin
Překlad: Roman Tilcer
Rok vydání: 2018
Rok vydání originálu: 2015
Nakladatelství: Host
Počet stran: 413

Žádné komentáře:

Okomentovat