Temná krása - Mary E. Pearson

Lia sice přežila zajetí ve Vendě, ale teď se musí vypořádat s ještě větším problémem. Hrozí totiž, že dojde ke zničení jejího království. A pouze ona to může zastavit. Lia se tak musí stát tou, kterou nikdy nechtěla být – První dcerou Morrighanu –, vypořádat se se zrádci, překonat nepředstavitelné překážky a konečně přijmout to, kým je. Protože osud všech království závisí jen a jen na ní.

Mám-li být upřímná, tak od třetího dílu této young adult fantasy série jsem příliš neočekávala. Předchozí díly byly spíš lehký nadprůměr a do přečtení závěrečné části se mi příliš nechtělo. Z velké části to připisuji tomu, že mě příliš nezaujala hlavní zápletka a ani hlavní postavy mi k srdci moc nepřirostly. Po dočtení jsem ale ráda, že jsem se k tomu nakonec odhodlala. Tato série není špatná a věřím, že si najde čtenáře, kteří tento styl příběhů ocení. Vím dokonce, že ještě před několika lety bych byla v hodnocení shovívavější, ale v současné době jsou Kroniky pozůstalých mezi fantasy literaturou spíš průměrnou sérií.
I přes to, že se u mě nějaké velké nadšení ze třetího dílu nekonalo, pořád můžu říct, že mě čtení celkem bavilo. Ono se to celé čte vážně dobře, je to takové lehce stravitelné čtení, stačí mít trochu paměť na jména, protože se nám to za ty tři díly dost zalidnilo. První dvě třetiny knihy mě asi paradoxně bavily víc, než závěr knihy (většinou to mívám naopak). Za krátkou dobu se tam oproti předchozím dílům stalo několik zvratů, trochu se politikařilo, vymezovaly se pozice jednotlivých postav a kniha měla spád. Také byl v této části daný větší prostor několika vedlejším postavám, což jsem také ocenila. Přijde mi škoda, že byl zbytek série tolik zaměřený na jen na hlavní hrdinku, když je tam okolo několik postav mnohem zajímavějších než ona. Plynutí příběhu mi občas přišlo trochu krkolomné a spousta věcí se tam nějak prostě...stala...,ale na to už jsem si během předchozích dílů celkem zvykla. Jakmile se ale naše hlavní hrdinka vrátí domů a odhalí všechny zrádce a tajemství, která ještě zůstala, tak pro mě kniha nějak ztratila dech. Posledních asi sto padesát stran je v podstatě jen příprava na finální střet, kde kniha nepřináší nic kromě dost nucené nové romantické linky. A pak se tu jen tlachá o ničem a Lia se utápí ve svých představách/vidinách. Nevyhnutelné finální bitvě se skutečně nevyhneme, ale přišlo mi to dost uspěchané, odfláknuté a bez nějaké přidané hodnoty. Jelikož je to young adult, tak jsem ani nečekala, že by třeba pomřela většina osazenstva, ale i tak celý konflikt, který se budoval většinu této třídílné série, nějak vyšuměl. Myslím si, že by si tato série zasloužila lepší závěr. Dramatičtější. Pak bych neváhala zvednout hodnocení třetího dílu mnohem výš.
Lia není špatná hlavní hrdinka, přestože se mi už trochu příčí všechny ty zápletky s vyvolenými hrdiny a supertajemnými proroctvími. Chápu názory, že se občas chová jako protivná mrcha, ale já osobně mám trochu po krk dokonalých hlavních hrdinek, které jednají vždycky správně a berou na všechny ohled. Lia něco chce, je o něčem přesvědčená a jde si tvrdě za tím i přes mrtvoly. Co mě přišlo protivné, bylo neustálé omílání jejích vnitřních pocitů pořád dokola a dokola. To je prostě problém psaní v první osobě. Občas to sklouzne do psychologického rozboru myšlenek, autorka této knihy se v tom srdceryvném a emočně nabitém popisování všech vnitřních pochodů svých hrdinů vyžívá opravdu extrémně. Chápu, Lia si prošla řadou šílených událostí, ale pro můj lehce cynický vkus to bylo asi moc. Nicméně oceňuji ten vývoj z naivní princezny na sebeobětující, nekompromisní hrdinku. 
Naši další dva hlavní protagonisté - Rafe a Kaden - se sice občas chovali jako bez mozku, ale na poměry mužských hrdinů v YA literatuře jsou vysoce nad průměrem. Byla jsem ráda, že Rafe tu konečně dostal nějakou osobnost a nebyl jen dalším tuctovým hrdinou bez bázně a hany, který je pouze objektem pro romantickou linku s hlavní hrdinkou. Pořád je ale škoda, že on ani Kaden neměli tolik prostoru, kolik by si asi zasloužili. Z jejich dějové linie šlo vytěžit mnohem víc, ale bohužel vše nejde zachránit posledním dílem.
Kroniky pozůstalých mají své plusy i mínusy. Hlavní plus má za mě autorka za to, že upřednostnila hlavní dějovou linku před romantickou. To mi trošku zkazil ten happyend, ale spousta čtenářů to pravděpodobně ocení. Docela se mi líbilo, jak byl postavený svět, i když tyhle fantasy, co jsou skryté postapo se v poslední době začínají nějak rojit. Tady bylo jen naznačeno, že celá svět je postaven na nějaké moderní civilizaci, která byla vyvinutá minimálně jako ta naše, ale je škoda, že tohoto prvku nebylo využito v příběhu nějak víc. Protože takhle je to celkem klasická fantasy s hlavní zápletkou motající se kolem proroctví a vyvolené hrdinky, která všechny spasí. Takových příběhů jsou mraky a bohužel v nich většinou dochází k hroznému odlidštění této vyvolené postavy, takže přestává být zajímavá a je pouze nějakým symbolem, který všechno vyřeší. Tady to naštěstí bylo utnuté víceméně včas, i když závěr knihy měl takové tendence. Jak jsem již zmiňovala výše v textu, možná to je jeden z důvodů, proč mě konec knihy příliš nenadchnul. Ale jinak si myslím, že je tato série skvělým čtením pro svou cílovou skupinu mladých čtenářek fantasy literatury. 

65%

Série: Letopisy pozůstalých
Originální název: The Beauty of Darkness
Autor: Mary E. Pearson
Překlad: Jana Jašová
Rok vydání: 2018
Rok vydání originálu: 2016
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 507





Žádné komentáře:

Okomentovat