Einstein - Walter Isaacson

Nová monografie největšího vědce za posledních sto let – Alberta Einsteina – se opírá o exkluzivní dokumenty a informace z rodinného archivu. Kniha se tedy nevěnuje jen vědeckým teoriím, ale odkrývá i Einsteinův osobní život: jeho léta dospívání a první experimenty v Německu, práci na švýcarském patentovém úřadě, dvě manželství a děti, jeho roli při vývoji atomové bomby nebo nabídku stát se prezidentem Izraelského státu.

Poslední dobou mě hodně zajímají životy známých vědců. Začalo to Darwinem, když jsem se učila na státnice z genetiky. To o tomto biologovi zrovna vyšla krásně zpracovaná encyklopedie od Universa, na kterou jsem psala krátkou recenzi poměrně nedávno. Proto jsem byla moc ráda, že v této edici vyšel zpracovaný životopis i dalšího velikána vědy, který převrátil svět vzhůru nohama. Tím je Albert Einstein.

Knihu jsem dostala k narozeninám od mé milované polovičky, protože on ví, co mi udělá radost. Paní prodavačka v knihkupectví ale na něj prý koukala dost překvapeně, že dospělý chlap chce zrovna tuhle knížku, protože je přece určená pro děti. V této edici je spousta fotek, originálních dopisů, novinových článků a obrázků sloužících jako dokreslení informací k textu, ale rozhodně to není kniha pro děti. Je to kniha pro každého, kdo chce získat přehled o Einsteinově životě stručnou a zábavnou formou. Tato kniha obsahuje vše, co potřebujete vědět. Nastiňuje vědecké poznatky před Einsteinovým narozením, jeho život jak soukromý, tak vědecký a veřejný, vysvětluje jeho teorie včetně toho, co k jejich formulacím vedlo a jaký měly dopad. Seznámíte se také s politickou situací a Einsteinovými názory. Jakožto německý Žid, který zažil obě světové války a vzrůstající strach z komunismu po emigraci do USA, se politické angažovanosti díky svému statusu vědecké celebrity nevyhnul.
Přijde mi, že kolem slavných lidí (včetně vědců), kteří měli na společnost velký vliv, se časem často vytvořila jakási zbožná bublina. Proto je pro mě vždy zajímavé nahlédnout pod tuto slupku dokonalosti a zjistit, jací byli tito lidé v osobním životě, protože i oni se museli vypořádávat se složitými situacemi. Každý dělal chyby, měl předsudky, strach, těžké životní situace a podobně. Je zajímavé vidět, jak se jejich život vyvíjel. To jim (alespoň z mého pohledu) vůbec neubírá na respektu hodnosti. Spíš naopak. Reálné příběhy jsou často mnohem inspirativnější, když znáte souvislosti kolem.
Kniha se mi velmi líbila a rozhodně ji doporučuji. Jako u Darwina, musím i zde pochválit zpracování. Na rozdíl ale od něj je o Einsteinovi známo a zachováno mnohem víc informací, takže jsem se dověděla spoustu věcí, které jsem vůbec netušila i o jeho osobním životě. Je to velmi povedené shrnutí nejen života tohoto génia, ale i nelehké doby, ve které žil.

95%

Originální název: Einstein - The life of a genius
Autor: John van Wyhe
Překlad: Linda Rybecká
Rok vydání: 2019
Rok vydání originálu: 2018
Nakladatelství: Universum
Počet stran: 160

Žádné komentáře:

Okomentovat