Freddie Mercury: The King of Queen - Laura Jackson

Fascinující životopis, který byl při svém prvním vydání ve Spojených státech kladně přijat nejen fanoušky, ale i zbývajícími členy kapely Queen. Známá hudební publicistka se v knize zabývá nejen okázalým veřejným vystupováním tohoto charismatického zpěváka a frontmana jedné z nejslavnějších skupin všech dob, ale také méně známými stránkami jeho osobnosti – zábavností, vstřícností, loajalitou či štědrostí na straně jedné, a opakujícími se excesy vyplývajícími z nadměrného užívání kokainu na straně druhé. Kniha obsahuje také dosud nezveřejněné intimní vzpomínky těch, kteří zpěváka dobře znali – Tima Rice, Richarda Bransona nebo Cliffa Richarda.

Sehnat nějakou slušnou knihu o Freddiem Mercurym bylo před Queenománií způsobenou filmem Bohemian Rhapsody celkem oříšek. Beatles, AC/DC, David Bowie, Adele, těch bylo na poličkách knihkupectví přehršel. Než ale nakladatelé zareagovali na zvýšenou poptávku čtenářů, byla jsem vážně ráda, že jsem sehnala tenhle zapomenutý výtisk v malém knihkupectví v Českých Budějovicích, když jsem tam jela navštívit kamarády.
Pokud jste film viděli, tak je vám asi jasné, že je v něm realita trošku přibarvená a skutečným událostem je trochu napomoženo k tomu, aby se víc hodily pro filmové vyprávění. Čímž nechci film vůbec shazovat, je vážně povedený a už dlouho jsem neviděla nic, co by mě dokázalo podobně nadchnout (snad kromě Avengers, ale to je už samozřejmost). O historii kapely Queen jsem měla jakous takous představu, ale ne příliš podrobnou, přestože mám jejich písničky moc ráda. A tak jsem se pustila do této knihy.
Tento životopis je dle mého názoru velmi dobře pojatý. Zpěvákův život je tu rozebrán dost podrobně od dětství až do jeho předčasného konce. Skvěle tu mísí fakta, historii kapely a vzpomínky lidí, kteří Freddieho znali, ať už to byli jeho asistenti, přátelé či jiní hudebníci. Kniha rozebírá jak jeho profesionální, tak soukromý život, vyvrací některé mýty a nechává nahlédnout pod pokličku jeho složité osobnosti. Jsem ráda, že se autorka knihy nepitvá jen v peprných eskapádách nevázaných večírků, ale dává prostor všem stránkách Mercuryho osobnosti. Kniha se čte velmi dobře, i když pro mě bylo místy trochu těžké orientovat se ve všech jménech, ale musím se pochválit, že jsem to nakonec zvládla. Je to velmi kvalitně zpracovaný životopis. Jediné, co bych možná ocenila, je použití více fotografií. Knize by slušel větší formát a fotky dokumentující celý zpěvákův život. Také mi v knize scházelo víc vzpomínek Freddieho nejbližších, jako jsou ostatní členové kapely, Mary Austinová nebo Jim Hutton, ale to bych asi měla sáhnout po nějaké oficiální publikaci schválené přímo kapelou.
Jsem vážně ráda, že jsem si knihu přečetla. Možná to může vypadat, že film realitu dost přikrášlil, ale realita není o nic méně zajímavá. Nakonec musím říct, že film vynechal detaily, ale vystihl to nejdůležitější. A přestože byl Freddie Mercury velmi barvitá a hodně složitá osobnost, stále má můj velký obdiv.

Autor: Laura Jackson
Překlad: Michal Bystrov
Rok vydání: 2013
Rok vydání originálu: 1996
Nakladatelství: Beta-Dobrovský
Počet stran: 170

Žádné komentáře:

Okomentovat